Hoe stuur ik een goede betalingsherinnering?

Openstaande facturen; wat nu? Op deze manier stuurt u een goede betalingsherinnering

Weinig is zo vervelend als wachten tot een openstaande factuur betaald wordt. Hier geven we een aantal tips om de schuldenaar op een vriendelijke maar toch aanmanende manier aan de betalingsverplichting te herinneren.

De eerste aanmaning: een vriendelijke herinnering

In principe zijn er geen wettelijke vormvereisten voor een aanmaning, wat betekent dat dit zowel mondeling, per e-mail, telefonisch, sms, … kan gebeuren.

Wij raden u echter aan om alles op papier te hebben, om eventuele latere discussies te voorkomen. Indien u bijvoorbeeld telefonisch contact opneemt met een klant die niet betaalt en u tot een onderling akkoord zou komen, raden wij u aan om dit akkoord neer te schrijven, per e-mail te versturen naar uw klant, en dit bericht ook door uw klant te laten bevestigen. Deze manier vraagt best wel wat handelingen, zowel van u als van de schuldenaar.

Een betalingsherinnering opsturen per post is dus de eerste stap bij voorkeur. De meest voor de hand liggende manier is om dit te doen is via een herinneringsfactuur. Deze aanmaning kan verschillende vormen aannemen, maar u stelt deze factuur best op volgens een aantal wettelijk bepaalde richtlijnen mocht u verdere juridische stappen ondernemen indien de betaling uitblijft.  Sommige boekhoudprogramma’s kunnen zelfs automatisch aanmaningen genereren. U krijgt dan een overzicht van de openstaande facturen met een korte vraag tot betalen.

Deze aanmaning kan er als volgt uitzien:

Beste klant,

Bij nazicht hebben wij vastgesteld dat volgende factuur (of facturen) op hun vervaldag onbetaald zijn gebleven. Wij brengen deze dan ook in herinnering met het dringende verzoek het openstaande bedrag zoals blijkt uit het hieronder gevoegde overzicht onmiddellijk te vereffenen.

We lichten een aantal essentiële punten toe:

De tweede aanmaning: aangetekend schrijven

Bij het uitblijven van betaling na het verstrijken van de betalingstermijn van de eerste aanmaning kan u opnieuw een aanmaningsbrief sturen. De toon van deze brief is meer aandringend. Bijvoorbeeld:

Beste klant,

Wij stuurden u reeds een eerste aanmaning voor de onderstaande schuld die nog steeds openstaat. Aangezien de betalingstermijn reeds verstreken is, zien wij ons verplicht hiervoor administratieve kosten aan te rekenen.

Wij stellen u in gebreke voor xx euro te betalen binnen de x dagen (dat wil zeggen vóór xx / xx / 20xx) op ons rekeningnummer IBAN xxx.” Maak gebruik van de referentie-xxx / xxxx / xxxxx in de betalingscommunicatie.

Wanneer aan deze aanmaning geen onmiddellijk gevolg wordt verleend, ondernemen wij verdere stappen. Hiervoor zullen bijkomende kosten aangerekend worden.

We lichten een aantal essentiële punten toe:

Verdere stappen

Wanneer u twee aanmaningen heeft verzonden en eventueel zelfs telefonisch contact opgenomen heeft met de schuldenaar, blijven er niet veel andere stappen over die u zelf kan ondernemen. U kan uiteraard wachten en hopen dat de klant alsnog betaalt. Of u schakelt een incassobureau of een deurwaarder in die voor u aan het werk zal gaan om de schuldenaar alsnog te laten betalen.

 

Deel dit artikel